Opvolger van subsidie innovatieve zeescheepsnieuwbouw gaat binnenkort open

Opvolger van subsidie innovatieve zeescheepsnieuwbouw gaat binnenkort open

Aan de nieuwe Subsidieregeling Duurzame Scheepsbouw (SDS) wordt de laatste hand gelegd. Naar verwachting kunnen vanaf tweede helft mei aanvragen worden ingediend. De subsidieregeling innovatieve zeescheepsnieuwbouw kende in 2014 haar laatste openstelling.

Ontwikkelingsrisico’s

De nieuwe regeling heeft ten doel om ontwikkelingsrisico’s bij duurzaamheidsinnovaties door de Nederlandse scheepsbouwsector te kunnen afdekken. De SDS maakt de introductie van vernieuwende duurzame technologieën in de scheepsnieuwbouw en -ombouw mogelijk. Deze technologieën moeten leiden tot een structurele verlaging van CO2-uitstoot en andere schadelijke emissies (SOx, NOx, ODS, VOC) op verschillende scheepstypen voor zowel zee- als binnenwater. Andere technieken, die bijdragen aan de duurzame inzet van het schip en haar bemanning gedurende de levensduur, zijn ook mogelijk.

Investeren in schone technologie

De SDS-regeling biedt oplossingen voor het knelpunt, dat investeringen in schone technologie vanwege de moeilijke marktomstandigheden en de zware internationale concurrentie veel te traag op gang komen. De scheepvaart is gemeten per vervoerstonkilometer een schone vervoersmodaliteit, maar de uitstoot van schadelijke emissies per schip is nog veel te groot. Decennialang konden schepen met de meest vervuilende zware stookolie blijven varen. Met de instelling per 1 januari 2015 van de Noordzee Sulphur Emission Control Area (SECA), die het zwavelgehalte in brandstof limiteert tot 0,1 %, is inmiddels een grote stap gezet. De scheepvaart kan veel schoner. Volgens het derde IMO GHG rapport is de internationale maritieme sector verantwoordelijk voor 2,5% van de wereldwijde CO2 uitstoot, 13% van die van NOx en 12% van SOx (2012). Met toepassing van schone technologie wordt dus een belangrijk maatschappelijk doel gediend: een lagere milieubelasting, zowel langs de Nederlandse delta en kust als wereldwijd via export.

Level playing field

De regeling is ordergebonden, dat wil zeggen dat het aan te vragen project gerelateerd moet zijn aan een bouwopdracht. De regeling draagt zo bij aan een gelijk speelveld binnen de Europese Unie. Duitsland en Spanje kennen immers vergelijkbare regelingen, zodat opdrachtgevers graag in die landen shoppen. De Nederlandse overheid kan nu net als de Duitse overheid met deze regeling de sector steunen om innovatieve oplossingen versneld toe te passen. Dit geldt zowel voor unieke schepen (‘one of a kind’) of eerste schepen van een serie (‘first of a kind’ ofwel prototypes). Interessant voor opdrachtgevers is uiteraard dat de subsidie zich vertaalt in een lagere prijs dan anders het geval zou zijn geweest.

Vincent van den Bosch, ervaren in scheepsbouw grants & incentives

Vincent van den Bosch

 

VincentPortrt1

Kennis maken?


Neem gerust contact met mij op:  


+31 6 31 976 909

info@vincentvandenbosch.nl